Previous
Next

Ruokavalio luun ja lihaksen korjaamiseen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Tulosta
Kirjoittanut: Valitut Palat

Ruokavalio vaikuttaa luonnollisesti jokapäiväiseen terveyteesi, mutta se voi myös määrätä vauhdin, jolla toivut luu- tai lihasvammasta. Tutkimukset osoittavat, että hyvä ravitsemus lyhentää sairaala-aikaa ja edistää kaiken kaikkiaan potilaan toipumista.

Ateriat, joissa on runsaasti vitamiineja, hivenaineita – erityisesti kalsiumia – ja proteiinia, voivat edistää paranemisprosessia. Vältä mahdollisuuksien mukaan epäterveellisiä välipaloja ja napostelua, vaikka ne voivatkin tuntua ansaitulta hemmottelulta.

Kun pääset takaisin kotiin, valitse ruokia, jossa on alla lueteltuja ravinteita. Muista, että toipuessasi vammasta olet luultavasti vähemmän aktiivinen kuin tavallisesti, joten on hyvä rajoittaa rasvan ja sokerien saantia, jotta et kerää ylimääräisiä kiloja.

Kalsium

* Kalsiumpitoiset ruoat kuten maitotuotteet, vihreät lehtivihannekset, säilykesardiinit, pähkinät ja palkokasvit, auttavat rakentamaan luustoa. Vältä fytiinihappoa sisältäviä ravinnonlähteitä, kuten leseitä ja tummaa riisiä, sekä oksaalihappoa, jota on raparperissa ja pinaatissa, sillä ne estävät kalsiumin imeytymistä.

D-vitamiini

* Myös D-vitamiinia tarvitaan, jotta kalsium varastoituu luihin, joten syö runsaasti rasvaista kalaa, munia ja D-vitaminoitua ruokaa, kuten jogurttia ja muita maitotuotteita. D-vitamiinia syntyy, kun iho altistuu auringon ultraviolettisäteille, mutta Suomen leveysasteilla sitä muodostuu vain kevään ja alkusyksyn välillä. Anna tällöin ihon saada auringonvaloa suojaamattomana 10–15 minuuttia päivässä, mutta muista käyttää aurinkovoidetta muina aikoina. Talvikuukausina käytä tarvittaessa D-vitamiinilisää. 6 helppoa tapaa saada enemmän D-vitamiinia

Proteiini

* Proteiini auttaa soluja korjautumaan ja rakentamaan vahvaa lihaskudosta, jota tarvitset toipuaksesi hyvin. Korkealaatuisten proteiinien lähteitä ovat liha, siipikarja, kala, munat ja soijapavut. Parhaat vegaaniset proteiininlähteet

C-vitamiini

* C-vitamiinilla on tärkeä osuus tuottaessaan kollageenia, tervettä ihoa ja luustoa varten tarvittavaa proteiinia, joka on erityisen tärkeää haavojen ja palovammojen paranemisessa. Hyviä C-vitamiinin lähteitä ovat tuoreet hedelmät ja kasvikset. 10 mahtavaa C-vitamiinin lähdettä

Folaatti

* Ruoat, joissa on runsaasti folaattia, kuten sisäelimet, palkokasvit ja vihreät lehtivihannekset, voivat häiritä sellaisten steroidittomien tulehduslääkkeiden vaikutusta, joita toisinaan käytetään venähdysten ja nyrjähdysten aiheuttaman kivun lievittämiseen. Osa näistä lääkkeistä sisältää sulfasalatsiinia, joka voi vähentää folaatin imeytymistä kehoon.

Lue lisää:

18 ihanaa ruoka-ainetta, jotka voivat pelastaa henkesi

12 elinikää pidentävää ruokaa

14 sääntöä tulehdusta vähentävään ruokavalioon!