Previous
Next

Hiilihydraatit, joita ei missään nimessä pidä karsia ruokavaliosta

Hyvät hiilihydraatit
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Tulosta
Kirjoittanut: Sam Benson Smith
Huonoja uutisia leivän ystäville.

Hiilihydraatit ovat monimutkaisia. No, osa on, osa taas ei. Voidaan sanoa, että hiilihydraattien suhde terveellisen ruokavalion ylläpitämiseen on yleisesti ottaen vaikeaselkoinen. 

Tasapainoiseen ruokavalioon kuuluu hillitty rasvan ja hiilihydraattien käyttö, mutta hiilihydraattien kulutuksen vähentämisessä on syytä olla varovainen.

Women’s Health -lehden mukaan ruokavaliossa pitäisi aina olla kahdenlaisia hiilihydraatteja. Ne eivät ole Googlen kuvahaun kärkituloksissa, kun hakukenttään kirjoittaa hiilihydraatit, mutta ne ovat siitä huolimatta kaikista tärkeimpiä. Älä siis koskaan vähennä hiilihydraatteja sisältävien hedelmien ja kasvisten käyttöä.

Neuvo saattaa muistuttaa palopuhetta, jonka äiti antaisi lapsilleen terveellisen ruuan tärkeydestä. Tukena on kuitenkin myös paljon tieteellisiä todisteita. Hiilihydraattipitoiset hedelmät ja kasvikset sisältävät elintärkeitä kasviperäisiä yhdisteitä, kuten porkkanoiden beetakaroteenia tai tomaattien lykopeenia. Täysjyvä- tai maitotuotteiden kaltaisista ylistetyistä hiilihydraattien lähteistä ei kyseisiä yhdisteitä löydy. 

Kasviperäiset yhdisteet ovat ratkaisevassa roolissa, sillä ne vahvistavat kehon antioksidanttipuolustusta ja auttavat sitä puolustautumaan tulehduksia vastaan. Hiilihydraattipitoiset hedelmät ja kasvikset ovat myös tärkeitä kaliumin, C-vitamiinin ja kuidun lähteitä.

Lähde: Women’s Health

Lue lisää: 
 

Terveellistä superruokaa halvalla

Terveempi elämä näiden kahdeksan ruoka-aineen avulla

Syö hyvin, elä terveenä